Jumaat, 6 Mac 2015



DODOL KUKUS TEMERLOH, PAHANG





















Kali ini saya ingin berkongsi resepi dodol kukus yang di kongsi oleh rakan saya dari Temerloh, Pahang. Sebenarnya kali pertama saya mengetahui mengenai resepi dodol kukus ini. Oleh yang demikian, saya ingin berkongsi resepi percubaan kali pertama dari saya.
Di samping itu, saya memang pengemar dodol.

Bahan-bahannya :

100gm tepung pulut hitam
250gm tepung pulut putih
200gm gula halus
1 liter santan dijadikan tahi minyak
sedikit minyak
daun pisang
garam


Cara-cara membuatnya :

  1. masukkan tepung pulut hitam dan tepung pulut putih ke dalam adunan.
  2. kemudian, masukkan gula dan santan.
  3. gaul rata dan masukkan garam secukup rasa.
  4. sediakan loyang dan sapukan sedikit minyak.
  5. letakkan daun pisang dan masukkan adunan tadi ke dalam loyang dan kukus sehingga masak.
  6. setelah masak, taburkan tahi minyak dan hidangkan mengikut citarasa.
SELAMAT MENCUBA. PASTI TERANGKAT. AMMPHHHH!!


Tiada ulasan:

Catat Ulasan